Kerkelijke uitvaart

Het sterven van een dierbare is altijd ingrijpend voor hun nabestaanden. Wij willen onze geliefden niet los laten, ook als ze meer dan 100 jaar oud zijn.

Wel of geen kerkelijke uitvaart?

Een kerkelijke uitvaart is in deze tijd niet meer vanzelfsprekend. Soms zeggen de kinderen: onze ouders waren wel gelovig, maar wij niet. Wat moeten wij dan doen in de kerk? Op dat moment van afscheid gaat het eigenlijk niet over jouw geloof, het gaat over het geloof van je ouder die vaste of regelmatige kerkganger was in onze kerk. Op het moment van afscheid is het onze taak om hun geloof en manier van leven te respecteren.

De afgelopen tijd hoor ik vaak mensen zeggen: wij hebben het afscheid van onze vader of moeder, ondanks dat hij of zij diep gelovig was, toch vanuit een crematorium gedaan, omdat er niets mogelijk zou zijn in de kerk. Dat is erg jammer. Want in de kerk is net zoveel mogelijk als in een zaal of crematorium, ook qua aantallen etc.

Zou het juist niet mooier zijn om de overledene midden in het dorp, in de kerk als middelpunt van de gemeenschap, te herdenken, dan ergens achteraf ? Er bestaat ook de mogelijkheid om het gehele afscheid te houden in de kerk en daarna de overledene alleen te begeleiden naar het crematorium, en daar buiten afscheid te nemen. Dit kan heel waardevol zijn, juist omdat je op die manier niet alleen stilstaat bij het verdriet maar ook verwijst naar de hoop dat we elkaar mogen terugzien in het leven over de dood heen in de hemel.

En in de kerk is in overleg veel meer mogelijk dan men denkt of soms verkondigd wordt. Dit is denk ik goed om te weten, zodoende hoeft u dan niet uit te wijken naar andere locaties, maar kunt u op een goede manier afscheid nemen in de kerk.

Verder geldt bij een uitvaart in de kerk dat als u voldoende bij heeft gedragen aan de kerkbijdrage deze gratis is. Nog een reden te meer om daar het afscheid te houden. Mocht u graag een gesprek willen over uw eigen afscheid of dat van een dierbare, wij zijn hiervoor beschikbaar. U kunt telefonisch met ons contact opnemen, of via e-mail.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Naam* Verplicht veld
E-mail* Verplicht veld

R.-K. Parochie Heilige Lambertus

Blerick, Limburg

KVK: 85551015

© 2024. R.-K. Parochie Heilige Lambertus. Alle rechten voorbehouden.

Ontwerp en techniek MediaBee.eu

Je winkelmandje is leeg Ga verder
Winkelmandje
Subtotaal: